مستند پایتخت

مجموعه "پایتخت " مستندی‌ست که در آن تلاش شده‌است تا به مسئله انتقال پایتخت و ضعف ها و قوت هایش پرداخته شود و پاسخ روشنی بر این پرسش باشد که آیا انتقال پایتخت گره‌ای از مسائل و مشکلات تهران و ساکنانش و حتی کشور باز خواهد کرد یا خیر؟ این مجموعه که مراحل ساخت آن حدود ۳۰ ماه طول کشیده‌است؛ حاصل کار و تلاش یک تیم ۱۵ نفری‌ست. 

ادامه مطلب.....

مستند "پایتخت" در اسفندماه سال جاری از تلویزیون پخش می شود و اخبار مرتبط با آن از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.

فرآیند تولید و پژوهش مستند "پایتخت"حدود 30 ماه به طول انجامید و برای ساخت آن با بیش از 70 صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف مصاحبه شده است.

5694

به گزارش خبرگزاری فارس، علی نیکبخت کارگردان مستند «پایتخت» درباره این مستند گفت: فرآیند تولید و پژوهش مستند انتقال پایتخت یا سامان‌دهی شهر تهران از تابستان سال 94 آغاز و تا پایان پاییز 96 به طول انجامید.این مستند به دنبال این است که کلان شهر تهران را از جنبه­های مختلف مورد بررسی قرار دهد.

نیکبخت اضافه کرد: شناخت تاریخ تهران می­تواند به درک جنبه­های زیبایی­شناسانه آن کمک کرده و دلایل انتخاب آن را به عنوان پایتخت سرزمین ایران مشخص نماید. این موضوع به کمک مصاحبه­های انجام شده با صاحب­نظران مختلف در این زمینه همچون منصوره اتحادیه(پژوهشگر حوزه تاریخ)، احمد مسجد جامعی(عضو شورای اسلامی شهر تهران) و بهنام ابوترابی(پژوهشگر تاریخ تهران و مدرس دانشگاه شهید بهشتی) انجام شد.

 وی در ادامه گفت: ایده انتقال پایتخت و مطرح­ساختن آن در طول دهه‌های اخیر حتماً علتی داشته است؛ لذا مهم است که بدانیم ایده انتقال پایتخت در چه بستری و به چه دلایلی مطرح شد. همچنین باید بدانیم که گزینه­های جایگزین پایتخت چه مکان­هایی هستند. برای پاسخ به این سوال در مستند «پایتخت» بیش از بیست مصاحبه با صاحب نظران و افراد مرتبط انجام شده است که از میان آنها می­توان به سید رضا هاشمی(مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی)، محمد حسین شریف زادگان(استاد دانشگاه شهید بهشتی)، بهرام فریور صدری(مدیرعامل مهندسین مشاور شارستان و عضو تیم پژوهشی پروژه انتقال پایتخت)، اعضای کمیسیون شوراها(کمیسیون تخصصی بررسی طرح انتقال پایتخت) مجلس نهم و محمد تقی رهنمایی(دانشیار دانشگاه تهران و عضو تیم پژوهشی پروژه انتقال پایتخت) اشاره کرد.

کارگردان مستند «پایتخت» افزود: منطق و علت اصلی انتقال پایتخت را می‌توان در تهدیدات بسیار این شهر دانست. این تهدیدات را می‌توان به چند گروه بحران زلزله، مسائل محیط زیستی، ترافیک، چالش های مدیریتی و مسائل امنیتی تقسیم کرد. برای درک ابعاد هر یک از این مسایل و شدت آن ها با بیش از سی صاحب نظر در حوزه های مختلف مصاحبه شده است که از میان آنها می­توان به بهرام عکاشه (پدر علم زلزله شناسی ایران)، سید بهشید حسینی(معاون پشتیبانی و دانشیار دانشگاه هنر)، امیر منصوری(مدیر پژوهشکده نظر و استادیار دانشگاه تهران)، محمدسعید ایزدی(معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق شرکت عمران و بهسازی ایران)، مظفر صرافی(دانشیار دانشگاه شهید بهشتی)، محمد درویش(فعال محیط زیست) و حسین طلا(نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و فرماندار سابق تهران) اشاره کرد.

علی نیکبخت در پایان گفت: در نهایت باید این موضوع بررسی شود که آیا انتقال پایتخت راهکاری موثر در حل مسائل و معضلات تهران است و یا اینکه تهران راهکارهای جایگزین دیگری برای رهایی از مسائلش دارد. پاسخ به این سوال با استفاده از دیدگاه­های هفتاد مصاحبه انجام­شده در مستند«پایتخت»، داده شده است.

مستند«پایتخت» به کارگردانی علی نیکبخت و تهیه کنندگی احمد شفیعی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و از اوایل اسفند ماه سال جاری  روی آنتن خواهد رفت.

سایر عوامل تولید این مستند به شرح زیر هستند:

دستیار کارگردان: جواد امیرانی، نویسنده: علیرضا زمانی - محدثه چیذری، نویسنده گفتار متن : محدثه چیذری، پژوهش: محمد حمید امین بیک- محدثه قدیری- مسعود عیسی زاده- سحر محسنی- محمد پور تقی - علی نیک بخت، مترجم: کیاوان قاسمی - امیر حسین حلوایی، گوینده گفتار متن: حمید صفی زاده، تصویربردار: محمد زمانی، تدوین: ابوذر حیدری، صدابردار: محمد مهرجو، صدا گذار: محمدحسین ابراهیمی، موسیقی: شاهرخ صدیقیان، مدیر تولید: محمد علی شیخ ربیعی، موشن گرافی: محمد زمانی، گرافیست: فهیمه فریمانه. 

آدرس تلگرام:

@Capital_Documentary

آدرس اینستاگرام

capital_documentary

121
523



هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...